بازار بزرگ رشت

/بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت با مساحتی بالغ بر ۲۴ هکتار در بافت قدیمی و در مرکزیت کلانشهر رشت یکی از محبوب ترین جاذبه گردشگری رشت محسوب می شود . بازار بزرگ رشت به نوع خود مرکز کلیه فعالیت های بازرگانی کلانشهر رشت در گذشته محسوب می شده است . جالب است بدانید بازار رشت شامل ۱۴ کاروانسرا می باشد که توسط راسته های گوناگون به یکدیگر مرتبط اند . این بازارا به چهار مرکز : میدان بزرگ ، میدان کوچک ، چهار سوق ها و کاروانسرا ها تقسیم می شود .

بازار بزرگ رشت

چرا باید بازار بزرگ رشت را دید ؟

  • گشت و گذار در این بازار به حدی جذاب است که تصور شما را از بازارگردی عوض می کند و خاطره بسیار دلچسبی برای شما ایجاد می کند .
  • وجود محصولات تازه و متنوع محلی مهمترین علت محبوبیت این بازار در بین گردشگران است .
  • این بازار در نزدکی دو جاذبه گردشگری دیگر آشنایی با میدان شهرداری رشت و آشنایی با ساختمان شهرداری رشت قرار دارد .
  • بازار بزرگ رشت بزرگترین بازار روباز کشور است .
  • این بازار در مرکز شهر رشت قرار دارد .
  • بازار محلی رشت در مساحتی بالغ بر ۲۴ هکتار می باشد .
  • تهیه تمامی نیاز های خانه از خوراکی تا لوازم منزل در این بازار سنتی رشت .

 

 

معماری کاروانسرا ها در بازار بزرگ رشت

معماری کاروانسرا ها و طاقی هایی که در بازار رشت وجود دارد جزء مهمترین جاذبه گردشگری رشت محسوب می شود . این کاروانسرا ها در اواخر دوره قاچار و اوایل دوره پهلوی به عنوان کانون های بازرگانی کلانشهر رشت بنا شده اند .

کاروانسراهای مطرح بازار رشت :

از کاروانسراهای مطرح بازار رشت می توان به : طاقی های بزرگ و کوچک ، کاروانسرای سعادت و محتشم ، چینی چیان و ملک و … اشاره کرد .

کاروان سرای طاقی بزرگ رشت :

طاقی بزرگ در سایز ۱۳۲۱ هجری قمری در ضلع جنوبی کاروانسرای طاقی کوچک و راسته دوم زرگران ساخته شد . طاقی بزرگ رشت از سمت غرب به راسته پلاستیک فروش ها و از شرق به سرای قیصریه مرتبط است . این طاقی از جمله بنا هایی است که وضعیت خوبی دارد و مغازه های پوشاک در حجره های آن فعال است و بودن درختی تنومند در وسط حیاط زیبایی به سزایی به آن داده است .

کاروان سرای طاقی کوچک رشت :

این طاقی در ضلع شمالی بازار و جنب مسجد حاج مجتهد است که از طریق دالان جنوبی و شرقی به کاروانساری طاقی بزرگ و راسته گونی فروشان و کاروانسرای ملک می رسد .

کاروان سرای طاقی سعادت رشت :

کاروانسرای سعادت در محدوده میدان بزرگ و جزء یکی از قدیمی ترین کاروان سراهای بازار است که در دوران قاجاریه ساخته شده و یکی از مهمترین بخش های بازار رشت محسوب می شود .

کاروانسرای محتشم بازار رشت :

این کاروان سرا در سال ۱۳۰۰ هجری قمری توسط روس ها با سردر بلند و طاقی ساخته شده که با آجرهای قرمز تزیین شده است . این کاروانسرا اکنون به عنوان انبار استفاده می شود .

کاروانسرای چینی چیان بازار بزرگ رشت :

این کاروان سرا توسط برادران چینی چیان در سال ۱۳۰۸ هجری قمری ساخته شده و در قسمت شمال غربی باز محلی رشت در نزدیکی چهار سوق است که از سمت شرق به سرای حاجی حسن خان و از سمت غرب به راسته حلبی سازان و سرای سعادت می رسد .

کاروان سرای ملک رشت :

این کاروان سرا در دوران قاجاریه جهت صادرات برنج به روسیه و ابریشم به کاشان و یزد مورد استفاده قرار می گرفت .

کاروانسرای گلشن رشت :

این کاروانسرا در ضلع شرقی بازارچه عطاران قرار دارد و امروزه به عنوان انبار برای مغازه داران استفاده می شود

در گوشه کنار بازار رشت می توان جلوه های زیبا و جذاب از آداب و رسوم و فرهنگ اصیل گیلان را مشاهده کرد ، به همین دلیل است که بازار رشت زیبا ، دوست داشتنی و بسیار خاطره برانگیز هم برای گردشگران و هم خود اهالی رشت محسوب می شود . هر چند سال های بسیار زیادی از عمر این بازار می گذرد اما کسبه آن همچنان با همان شاخصه های سنتی به کسب و کار می پردازند و در یک کلام شاید بتوان گفت که بازار رشت همان بازار سال های دور است و دچار تغییر و تحول مدرنیسته شدن نشده است .

 

 

بازار رشت روزانه پذیرای هزاران نفر از گردشگران و ساکنین شهر ها و روستاهای مجاور رشت است که برای داد و ستد به این بازار می آیند .

گردشگران با ورود به بازار رشت و خرید سوغات یا کالای مورد نظر خود در میان تنوعی شگفت انگیز از رنگ ها و زیبایی های محصولات سنتی و کشاورزی ، انواع ماهی ها ، غذاهای محلی و … ساعت ها به جستجو می پردازند و به دیدن کاروانسراهای قدیمی رشت مشغول می شوند .

در بازار سنتی رشت چه چیز می توان خرید ؟

ترشیجات ، ادویه و چاشنی های غذا :

در این بازار انواع زیتون ، زیتون پرورده ، روغن زیتون ، رب انار ترش ، رب ازگیل ، آب نارنج ، ادویه های تازه و سبزی های معطر … که طعم و مزه سفره های گیلان را تشکیل می دهد به راحتی قابل خرید است .

میوه های تازه و خوش رنگ :

شما می توانید در بازار سنتی رشت انواع میوه ها و سبزجات و صیفی های تازه و خوشرنگ را در گوشه کنار این بازار خریداری کنید .

آجیل و خشکبار :

در بازار محلی رشت شما می توانید انواع آجیل و خشکبار های خشمزه همانند لواشک ها و ترشی های محلی و دست ساز مانند آلوچه و آلوست و … بادام آستانه که جزء بهترین بادام های ایران است را خریداری کنید .

خرید لبنیات محلی :

انواع ماست ، دوغ ، شیر ، کره و پنر های محلی از جذاب ترین و خشمزه ترین خوراکی هایی است که می توانید در این بازار تهیه کنید .

ماهی :

شما می توانید به راحتی انواع ماهی های صید شده از دریاها و رودخانه های گیلان ، ماهی های پرورشی ، میگو ، ماهی شور ، ماهی دودی و اشپل و … را خریداری کنید و به عنوان محصولات دریایی به شهر خود برای سوغات ببرید .

 

 

خرید برنج :

یکی از محصولات خاص و منحصر به فرد استان گیلان برنج است که طعم و عطر برنج های کشت شده در استان گیلان بسیار متفاوت با کشور است . در صورتی که تمایل به خرید برنج گیلان دارید سری به این بازار بزنید .

خرید البسه :

شما می توانید انواع البسه های مورد نیاز خانواده خود از کوک ، زن و مرد را در این بازار به قیمت مناسب خریداری کنید . در صورت نیاز به لوازم خرازی نیز به پاساز غدیری سری بزنید که در نزدیکی بازار بزرگ رشت است .

خرید وسایل سفره عقد :

یکی از جذاب ترین مسیر های بزار محلی رشت مسیر فروش لوازم سفره عقد است که انعکاس نور در آینه و زرق و برق لوازم احساس شاد و دلچسبی را برای شما ایجاد می کند .

زیورآلات مصنوعی و اجناس چینی :

متاسفانه بازار رشت نیز همانند دیگر بازار ها در کل کشور دارای زیورآلات مصنوعی و اجناس چینی فراوانی است که می توانید آن ها را نیز خریداری کنید .

بلوریجات و لوازم تزیینی خانه :

بخشی از بازار رشت نیز به فروش انواع شیشه ، بلور و وسایل تزیینی خانه اختصاص دارد که قیمت های آن با توجه به پاساژ های موجود در سطح شهر بسیار پایین تر است .

پلاسکو فروشی ها :

در این بازار انواع مغازه های پلاسکو فروشی وجود دارد که می توانید لوازم مورد نیاز خود را از آن ها بخواهید .

خرید ظروف آلومینیومی ، زیور آلات طلا و نفره و انواع پارچه از لوازم دیگری است که می توانید از این بازار خریداری کنید .

توسط | 2019-03-27T07:13:32-01:00 مارس 27th, 2019|جاذبه گردشگری رشت|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه