آشنایی با ساختمان شهرداری رشت

/آشنایی با ساختمان شهرداری رشت

آشنایی با ساختمان شهرداری رشت

آشنایی با ساختمان شهرداری رشت که یکی از جاذبه گردشگری رشت محسوب می شود که برای بسیاری از گردشگران شهر رشت با اهمیت است . ما می خواهیم تاریخچه کاخ شهرداری رشت و آشنایی با میدان شهرداری رشت را به شما معرفی کنیم .

شهر رشت به علت موقعیت جغرافیایی خود همیشه مورد توجه کشور های خارجی شمالی بوده است و به دلیل عبور مدام آنان از این شهر باعت پیشرفت شهر رشت در دوره قاجاریه شد . بازار بزرگ رشت نیز در همین سال ساخته شد . این تردد دول خارجی بر روی فرهنگ شهرسازی نیز تاثیرات خود را گذاشت که ساختمان شهرداری رشت بر اساس الگویی از این شهر ها ساخته شده است .

با تصویب قانون بلدیه ها در سال ۱۲۸۶ رشت نیز جزء اولین شهرداری های کشور محسوب شد . البته دستور ساخت عمارت شهرداری رشت در همان سال توسط میرزا خلیل داده شد که پس از گذشت چند سال در سال ۱۳۰۲ کلنگ ساخت آن به زمین خورد و در چهارم اردیبهشت ۱۳۰۵ همزمان با تاجگذاری پهلوی اول تکمیل شد .

 

 

آشنایی با ساختمان شهرداری رشت

تاریخچه عمارت شهرداری رشت :

عمارت شهرداری رشت که در منطقه یک شهرداری قرار دارد جزء یکی از ساختمان های سفید و زیبای میدان شهرداری می باشد و برج ساعت شهرداری رشت نیز در آن جا گرفته است . کاخ شهرداری با الهام از معماری سن پترزورگ توسط آرتم سردارف ساخته شد .

ساختمان شهرداری رشت که در ضلع غربی میدان شهرداری قرار دارد در وسعتی حدود ۷ هزار متر مربع به همراه ساختمان های هتل ایران ، موزه پست و ساختمان کتابخانه ملی جزء زیباترین ساختمان های شهر رشت محسوب می شوند .

بنا شهرداری رشت تا پیش از تقسیم بندی مناطق شهرداری به عنوان شهرداری کل مناطق فعالیت می کرده و پس از تقسیم بندی نیز تا مدت ها به عنوان شهرداری مرکزی رشت مورد استفاده قرار گرفت . میرزا خلیل رفیع که یکی از مشروطه خواهان گیلانی و اولین شهردار رشت بود دستور ساخت کاخ شهرداری را صادر کرد و منزل وی نیز در خیابان مطهری رشت جزء اماکن گردشگری محسوب می شود .

بقعه موجود در ساختمان شهرداری رشت :

قبل از ساختمان شهرداری بقعه آقا سید ابوجعفر در این مکان وجود داشت . مردم گیلان زمین به او استاجعفر می گفتند . به نقل از خواجه اصیل الدین محمد زوزنی او کسی بود که بیشتر مردم گیلان را به سمت اسلام راهنمای کرد . پس از مقبره در اطراف آن قبرستانی نیز به وجود آمد . پس از اجرای طرح ساختمان شهرداری رشت ، گورستان ، مقبره استاجعفر و تمام ساختمان هایی که در مسیر این پروژه بودند تخریب شدند که باعث عصبانیت مردم رشت شد . این عصبانیت باعث اعتراضات گسترده در رشت شد که در نهایت به تعویض حاکم رشت و ایجاد مقبره استاجعفر در درون شهرداری رشت شد .

پس از میزرا خلیل ، فضل الله زاهدی شهردار رشت شد .

 

 

ویژگی های عمارت شهرداری رشت :

  • این ساختمان و تمامی ساختمان های سفید رنگ اطرافش به سبک معماری روسی ساخته شده است .
  • عمارت شهرداری ۲۴ متر ارتفاع و بیش از ۹۰ سال قدمت دارد .
  • بر روی ساختمان آرم شهرداری رشت دو کلید روی هم نصب شده است .
  • کلید ها در این آرم نماد گشایش از مشکلات شهری است .
  • مقبره استاجعفر در داخل آن قرار گرفته است .
  • این ساختمان در مساحت حدود ۷۰۰۰ متر مربع می باشد .
  • محل اعزام نیروهای داوطلب به جبهه حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس .
  • این عمارت در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۱۶ یکی از آثار ملی ایران شد .

بازسازی ساختمان شهرداری رشت :

عمارت شهرداری رشت به علت زلزله رودبار در سال ۱۳۶۹ آسیب جدید دید که در همان سال توسط روبرت واهانیان بازسازی گردید .

آدرس کاخ شهرداری رشت :

ساختمان شهرداری جزو مجموعه ساختمان های شهرداری رشت و در ضلع غربی میدان شهرداری قرار دارد.

توسط | 2019-03-26T19:11:02-01:00 مارس 26th, 2019|جاذبه گردشگری رشت|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه