بقعه متبرکه دانای علی

/بقعه متبرکه دانای علی

بقعه متبرکه دانای علی

بقعه متبرکه دانای علی از جمله مکان های معروف مذهبی شهر رشت می باشد و به عنوان یکی از جاذبه گردشگری رشت سالانه میزبان زائران بسیار زیادی است . در این مقاله در نظر داریم شما را با شخصیت این عالم ربانی و بقعه متبرکه دانای علی بیشتر آشنا کنیم .

دانای علی در حدود دو قرن پیش در محله ای به نام سیاه اسطلخ که در آن موقع حومه شهر رشت حساب می شد زندگی می کرد ، او اصالتاً زنجانی بود و با شغل زراعت و فروش علوفه به صاحبان دام روزی زندگی خود را به دست می آورد .

بقعه متبرکه دانای علی

دانای علی به علت ، داشتن فضایل اخلاقی بسیاری اعم از زهد ، ایمان ، تقوا ، صداقت در گفتار و رفتار ، رعایت حرام و حلال و روحیه شجاعت با وجود آن که نه امامزاده و نه سید بود در دوران زندگی خود علاقه مندان بسیار داشت و زندگی خود را به رفع مشکلات مردم سپری می کرد . اکنون نیز بقعه آن عبد صالح خدا واسطه خیر ها و برکات بسیاری برای زائران و متوسلین است .

وی به علت کرامات و طی الارض ، مریدان بسیاری داشت و اگر از ریش سفیدان کلانشهر رشت درباره دانای علی سوال کنید ، با شور بسیار زیادی داستان نجات حاجی رشتی که در مکه گرفتار سارقان شده بود را برایتان تعریف خواهند کرد .

داستان نجات حاجی از مکه :

روزی حاجی رشتی در مکه گرفتار سارقان و راهزنان می شود و تمام مال و اموال خود را از دست می دهد . پس از دعا های بسیار این حاجی رشتی سر انجام به وسیله دانای علی به رشت بر می گردد . در این داستان حاجی رشتی و دانای علی در یک روز هم در مکه معظمه و هم در رشت نماز اقامه می کنند .

چگونگی مرگ دانای علی :

به روایتی که سینه به سینه نقل شده است مأموران ظالم زمان او را به اتهام واهی دستگیر و شکنجه می کنند ، پس از آن که یکی از مریدان وی که از بزرگان شهر بود از دستگیری ایشان مطلع می شود برای مأموران از کرامات و مقاماتش می گوید و باعث آزادی وی می شود . اما پس از گذشت زمان بسیار اندکی از افشای این اسرار ، دانای علی جان به جان آفرین می سپارد .

جنازه این عالم ربانی را در جوار قبرستان عمومی شهر به خاک می سپارند که در حال حاضر به علت گسترش شهر از آن قبرستان اثری نمانده است .

تخریب بقعه متبرکه دانای علی :

در سال ۱۳۲۱ هجری شمسی جهت تعویض خیابان تصمیم بر آن گرفته شد که مزار ایشان تخریب گردد ؛ مهندسان شهرسازی به مسئولیت مهندس سیمرغ ( که پس از چند سال شهردار رشت شد . ) جهت نقشه برداری اقدام کردند اما علارغم تلاش های مکرر در دوربین های نقشه برداری غیز ار امواج آب چیزی ندیدند و جرئت تخریب این آرامگاه را به خود ندادند . در نتیجه آرامگاه دانای علی با تعویض خیابان بیستون در وسط خیابان اصلی قرار گرفت .

با نقل سینه به سینه داستان این عبد صالح خدا ، روزانه علاقه مندان بسیاری به این زیارتگاه می آیند و با توسل به صاحب این آرامگاه حاجت های خود را از خداوند متعال در خواست می کنند .

ساختمان بقعه متبرکه دانای علی :

ساختمان بقعه متبرکه دانای علی از جنس آجر ، آهن ، سنگ مرمر است که با کاشی های مکتوب و منقوش تزیین شده است . گنبد کاشی کاری شده زیارتگاه دانای علی با طرح کلاه درویشی و به تقلید از گنبد شیخانه ور ( بقعه شیخ زاهد گیلانی واقع در لاهیجان ) ساخته شده است . این بقعه متبرکه در محله چمارسرای رشت واقع شده است .

 

توسط | 2019-03-11T07:12:51-01:00 مارس 11th, 2019|جاذبه گردشگری رشت|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه