آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان

/آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان

 

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان که یکی از جاذبه گردشگری گیلان محسوب می شود می تواند بسیاری از مسافران را با آداب و رسوم گیلان آشنا کند . شما با دیدار از موزه میراث روستایی گیلان می توانید با افکار ، آداب لباس پوشیدن ، حرف زدن ، اجرای مراسمات ملی مذهبی و سنتی و حتی شیوه خانه سازی مردم گیلان زمین آشنا شوید .

جاذبه گردشگری گیلان نشانه از فرهنگ و قدمت بسیار طولانی این بخش از ایران است که هر ساله فرهنگ دوستان و علاقه مندان به آداب و رسوم گیلان به آن سفر می کنند که می توانید عطر و زندگی طبیعت دوستانه گیلانیان را در موزه روستایی گیلان مشاهده کنید .

چرا باید موزه میراث روستایی گیلان را دید ؟

  • موزه میراث روستایی اولین اکوموزه ایران است .
  • این موزه در فضای باز و طبیعت فوق العاده زیبا بر پا شده است .
  • شما در این موزه می توانید انواع معماری های سنتی و فرهنگ و آداب و رسوم گیلان را مشاهده کنید .
  • شما تمام مدت بازدید از موزه در حال گشت و گذار از در جنگل های زیبا سراوان هستید .
  • خانه هایی که شما در این روستا مشاهده می کنید از محل اصلی به این مکان انتقال یافته و همان شکل سنتی خود را حفظ کرده است .

 

 

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان

موزi میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراراون در فضایی به مساحت ۲۶۰ هکتار ساخته شده که تجربه تازه ای از موزه گردی را برای شما ایجاد می کند .

آشنایی با اهمیت موزه میراث روستایی گیلان :

کارشناسان موزه میراث روستایی گیلان اولین اکوموزه ایران می دانند :

اکوموزه چیست ؟

موزه ای است که با امکانات و ویژگی ها و نیازهای فرهنگی محیطی منطقه ساخته می شود و برای حفظ و ارتقای طبیعت ، تاریخ و میراث ، فرهنگ و صنعت آن خطه تلاش می کنند .

این موزه یک موزه روستایی است :

موزه روستایی چیست ؟

شما در موزه های روستایی می توانید زندگی ، معماری ، آداب و رسوم ، صنایع دستی و هنرهای بومی سنتی را در فضایی کاملا طبیعی و روستایی مشاهده کنید .

تجربه بازدید از موزه روستایی گیلان :

زمانی که شما وارد موزه روستایی گیلان می شود تصویر ورود به یک روستای بزرگ را دارد ، روستایی در دل طبیعتی شاد و سبز که هر خانه رنگ و بوی خود را دارد . شما با قدم زدن در موزه روستایی ، به روستا های گوناگون استان گیلان سر می زنید و پوشاک و لوازم زندگی سنتی آنان را مشاهدده کنید ، مراحل پخت غذاهای سنتی را مشاهده یا بهتر بگویم تجربه می کنید .

در موزه روستایی گیلان چه چیز هایی وجود دارد :

 

 

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان | بازدید خانه های سنتی گیلان زمین :

بازدید از موزه روستایی گیلان به ساعت ها پیاده روی نیاز دارد . ساختمان هایی که در این موزه مشاهده می کنید از محل اصلی خود به اینجا منتقل شده اند و قدمت این بنا ها از ۶۵ تا ۱۸۰ سال است  که می توانید در آن نوع زندگی ، کسب و کار و صنایع دستی سنتی گیلان را مشاهده کنید .

این بنا ها بر اساس عوامل زیست محیطی ( توپوگرافی ، اقلیم و … ) نوع فعالیت های کشاورزی و فرهنگی ( مذهب ، گویش ، زبان و … ) و نوع معماری سنتی بومی تقسیم بندی شده است .

به طور کلی موزه روستایی گیلان به ۹ حوزه شامل ۲۵ مجموعه مسکونی از هفت روستا گیلان هستند :

  •  ساحل غرب شامل مجموعه مسکونی آصفی
  • ساحل شرق شامل مجموعه مسکونی موسوی
  • جلگه غرب شامل مجموعه های مسکونی محتشم طلب ، موسوی ، موسی زاده ، محمودی ، حسنی ، حقیقتی
  • جلگه شرق شامل مجموعه های مسکونی پرمهر ، خوش نشین کچلام ، چنچو ، منتظری ، میرسیار ، رفیعی
  • جلگه مرکز شامل مجموعه های مسکونی صادقی ، مرادی ، امینی ، دانش ، خوش نشین بیالوا
  • کوهپایه غرب شامل مجموعه های مسکونی لطفی و طربی
  • کوهپایه شرق شامل مجموعه های مسکونی بهزادی ، جامع ، رستمی
  • کوهستان غرب شامل مجموعه مسکونی حاجت پور
  • کوهستان شرق شامل مجموعه های مسکونی محسنیان و محمدنژاد
اکوموزه روستایی گیلان - گیلتور

اکوموزه روستایی گیلان – گیلتور

محل انتقال برخی از خانه های موجود در موزه روستایی گیلان :

  • خانه طربی از روستای کیش رودبار
  • خانه مرادی از روستای نشرودکل از دهستان سنگسر رشت
  • خانه حاجت پور از روستای ایسبی دول از دهستان شاندرمن ماسال
  • خانه موسی زاده از روستای گیلانده تالش

در این موزه تلاش شده تا از حوزه های مختلف استان گیلان یک یا دو اثر به صورت نمادین با لوازم زندگی و عناصر فرهنگی و آداب و رسوم باز سازی شود و در مسیر ورود به این حوزه ها از تابلو های راهنما جهت آشنایی بیشتر بازدید کنندگان با آداب و رسوم گیلان زمین استفاده شده است .

حوزه های مختلف گیلان در این موزه به صورت یک روستا در آمده است و برای لمس بهتر فضای روستایی آن مسجد ، کوره ذغال گیری سنتی ، انبار برنج ، تلمبار و طویله و باغچه و کارگاه آهنگری و … هم ایجاده کرده اند .

مدرسه و کارگاه آهنگری در جلگه مرکزی و کوره ذغال گیری نتی و مسجد در جلگه شرقی قرار دارند .

قهوه خانه ها در موزه روستایی گیلان :

در حوزه های جلگه مرکزی ، جلگه غرب و جلگه شرق سه قهوه خانه سنتی جهت استراحت و نوشیدن چای و دمنوش وجود دارد .

مردابی که در بخش مرکزی موزه روستایی قرار داشت به صورت یک مزرعه برنج در آمد و هر ساله در آن کاشت و برداشت برنج به روش سنتی انجام می شود . در موزه روستایی گیلان باغات چای ، توتستان و نارنجستان ایجاده شده تا فعالیت های اقتصادی را در روستا ها نیز به نمایش بگذارند . در این موزه نگهداری انواع دام و طیور نیز صورت میگیرد تا فضای روستایی کاملا تداعی گردد .

 

 

خوراکی های موزه گیلان گردی

در جای جای این موزه انواع بوهای مطبوع و دلچسب به مشام شما می رسد . شاید یکی از بهترین خوراکی هایی که در این موزه بتوان پیدا کرد نان محلی است که ددر دست زنان محلی با لباس های شاد و خوش رنگ در حال پخت است . این زنان روستایی در پشت گمج ها ( ظرف گیلی سفالی ویژه گیلان ) یا پاتیل ها ( ظرف چدنی برای پخت نان ) انواع نان های سنتی همچون نان برنجی ، نان خلفه ، کاکا و انواع حلوا های محلی را آماده می کنند تا بازدید کنندگان با طعم غذای گیلانی آشنا شوند و لذت ببرند .

اما خوراکی های این موزه فقط به این ختم نمی شه . شما در موزه روستایی گیلان می توانید انواع آش ها شامل آش ترش ، آش دوغ ، آش رشته ، آش قلمکار و … باقالاقاتق ، ترشه تره ، کباب ترش و … را نیز میل کنید تا از لذت خوراکی های گیلان سرمست شوید .

جهت آموزش طرز تهیه باقالاقاتق (باقالا خورشت) کلیک کنید .

آشنایی با پوشاک و لوازم زندگی گیلان

در جای جای این موزه می توانید انواع ابزار کشاورزی و تزیینات سنتی را که اکثرشان را مردم جهت حفظ سنت ها خود به این موزه اهدا کرده اند را مشاهده کنید . اما آنچه شما را شگفت زده خواهد کرد البسه های رنگارنگ ، شاد و مناسب با فرهنگ های ملی مذهبی این خطه از ایران زمین است . جالب است بدانید تا راهنمایان این موزه نیز لباس سنتی گیلان را پوشیده اند و فضای این موزه گونه ای طرای شده تا بازدیدکنندگان کاملا آداب و رسوم ، پوشاک ، غذاها و … را لمس کنند و لذت ببرند .

جشنواره ها و مراسمات در موزه روستایی گیلان

در موزه روستایی گیلان جهت حفظ و نگهداری از فرهنگ بومی هر ساله انواع جشنواره های نوروزی و تابستانی ، جشنواره طبخ چای ایرانی ، اجرای کنسرت های موسیقی بومی ، آیین سنتی شب یلدا در گیلان ، مراسم عروس بران ، جشن خرمن ، جشن عروس گوله ، نوروز خوانی و … برگزار می شود .
از بازی های محلی نیز می توان به ، کشتی گیله مردی ، ورزاجنگ ( جنگ گاو ها ) و لافندبازی ( طناب بازی ) اشاره کرد .

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان | بازارچه ها و نمایشگاه ها

در زمان هایی که بازدید کننده از موزه افزایش می یابد ، انواع نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی ، عکس و نقاشی ، پوشاک محلی و سفره های گیلان در محوطه برپا می شود و شما می توانید هر کدام از این محصولات را خریداری کرده و به شهر و دیار خود به یادگار ببرید که این خود بر جذابیت موزه می افزاید .
آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان | عکاسی با لباس محلی
موزه روستایی گیلان آنقدر جذاب است که افراد تمایل به ثبت لحظات شیرین خود در این مکان دارند . در صورتی که بخواهید خود را در لباس محلی گیلانی ببینید می توانید به بخش لباس هاس سنتی رفته و خود را در تن پوش های گیلانی ببنید و به ثبت این لحظات زیبا بپردازید . جالب است بدانید شما حتی می توانید با این لباس ها در فضای روستایی موزه میراث روستایی گیلان به گشت و گذار بپردازید و هر جا که خواستید عکس برداری کنید .

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان | موزه مشاهیر گیلان

در محوطه موزه میراث روستایی گیلان ساختمانی به مساحت ۳۶۵ متر مربع در ۳ طبقه بنا شده که می توانید در آن تندیس هایی از بزرگان و مشاهیر گیلان را دیده و با مفاخر این استان نیز آشنا شوید .
آشنایی با امکانانت موزه میراث روستایی گیلان

در موزه میراث روستایی گیلان امکانات زیر در اختیار گردشگران و بازدیدکنندگان قرار می گیرد :

  • سرویس بهداشتی
  • مسجد
  • رستوران و چایخانه
  • فروشگاه های صنایع دستی
  • غذاها و خوراکی های محلی

موزه میراث روستایی گیلان چگونه ساخته شد ؟

پس از وقوع زلزله ۱۳۶۸ رودبار دکتر محمود طالقانی ، مجموعه مطالعاتی تحت عنوان ” اثرات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی زلزله ” انجام داد . نتایج این مطالعات نشان داد مردم در حال دور شدن از گذشته شان هستند ، روندی که قبل از زلزله دهه ۲۰ نیز شکل گرفت ولی اکنون با نوسازی و توسعه در مناطق زلزله زده تشدید می یابد .
از وایل سال ۱۳۸۱ مطالعات مقدماتی ایجاد موزه میراث روستایی گیلان زیر نظر دکتر محمود طالقانی شروع شد . از مهمترین بخش های این مطالعات مکان یابی و شناسایی حوزه های فرهنگی معمالی گیلان بود که تا سال ۸۳ به طور انجامید .
معیار های گوناگون از جمله راه های دسترسی ، زیرساخت ها و توبوگرافی جهت انتخاب مکان مناسب وجود داشت که در نهایت پارک جنگلی سراوان که در یکی از جاده های پرتردد گیلان قرار داشت انتخاب شد . ۲۵۳ هکتار از ۱۴۸۰ هکتار پارک جنگلی سراوان برای ساخت موزه میراث روستایی اختصاص داده شد که حدود ۴۵ هکتار از ۲۵۳ هکتار برای احداث مجموعه موزه ای در نظر گرفته شد .

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان | تعریف حوزه های هنری :

پس از تعریف حوزه های هنری گیلان ، نوبت به انتخاب نمونه ها و حمل آن ها به موزه رسید . مهندستان مصاله نمونه اصلی خانه ها را از مکان های مورد نظر به محل موزه انتقال دادن و آن را دوباره چینی کردند . در این قسمت سه کار مهم صورت گرفت :
  • شناسایی بناهای سالم روستایی با قدمت بالا ۶۵ تا ۱۸۰
  • خریداری از مالکان
  • حمل قطعات اصلی و چوبی به محل موزه
عملیات ساختمانی موزه از سال ۸۳ شروع و در اردیبهشت ۸۴ اجرایی شد . ۲۸ مجموعه مسکونی دوباره چینی شدند که عبارت بودند از ۸۵ سازه متشکل از خانه ها و بناهای جانبی ، متعلق به ۹ روستای مربوط به حوزه های فرهنگی معماری گیلان .
فرایند تکمیل موزه به صورت حوزه به حوزه بود و پس از تکمیل هر بخش از آن امکان بازدید برای عموم فراهم می شد . در اردیبهشت ۸۴ کارگاه روستای جلگه شرق راه اندازی شد و پس از یک سال افتتاح گردید .

مراحلی بعدی عبارتند از :

  • اریبهشت ۱۳۸۷: اتمام ساخت فاز دوم، روستای جلگه‌ مرکز، زدن کلنگ فاز سوم به نام روستای جلگه‌ غرب
  • شهریور ١٣٨٧: زدن کلنگ فاز چهارم یعنی روستای کوهپایه‌ غرب
  • خرداد ١٣٨٨: افتتاح فاز سوم و چهارم، آغاز عملیات اجرایی فاز پنجم، روستای کوهستان غرب
  • خرداد ١٣٨٩: افتتاح فاز پنجم، روستای کوهپایه شرق و ششم، روستای کوهستان غرب، افتتاح ساختمان خانه پژوهشگران و بازارچه صنایع‌دستی در روستای جلگه شرق، زدن کلنگ فاز هفتم یعنی روستای کوهستان شرق و کارگاه مدرسه روستای جلگه مرکز.
  • اردیبهشت ١٣٩٠: افتتاح دو مجموعه مسکونی به نام های حسنی و حقیقتی از روستای جلگه غرب و دو مجموعه مسکونی به نام های بهزادی و جامع از روستای کوهپایه شرق
  • اردیبهشت ١٣٩١: افتتاح مدرسه در روستای جلگه مرکز
  • خرداد ماه ۱۳۹۳: آغاز بهره برداری از روستای کوهستان شرق و ساختمان دفتر فنی و پشتیبانی (اداری) موزه
  • اردیبهشت ۱۳۹۵: افتتاح روستاهای ساحل شرق و غرب موزه
  • اردیبهشت ۱۳۹۷: افتتاح ساختمان موزه مشاهیر گیلان در سایت موزه میراث روستایی گیلان

ساخت بناهای اولیه و محوطه موزه توسط مهندس میر یوسفی به عنوان نخستین سرپرست کارگاه صورت گرفت . گفته شده در آینده میراث مازندران و گلستان نیز به این موزه اضافه خواهد شد .

 

 

آشنایی بهتر با موزه میراث روستایی گیلان در کتاب ها :

خانه رفیعی، اثر محمود طالقانی در سال ۱۳۸۶ :

معرفی نخستین دستاورد علمی موزه در زمینه ثبت شیوه های واچینی و دوباره چینی خانه های سنتی روستایی در جلگه شرق گیلان و شرح گزارش کامل گروه معماری موزه میراث روستایی گیلان در واچینی و دوباره چینی خانه رفیعی

بازی ها و نمایش های سنتی گیلان، زیر نظر محمود طالقانی در سال ۱۳۸۶ :

معرفی تحقیقات و برنامه ریزی صورت گرفته برای مستند سازی و مکتوب کردن میراث نانوشته روستایی گیلان

آشنایی با موزه میراث روستایی گیلان | آدرس

استان گیلان ، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت – قزوین ، نرسیده به پلیس راه ، جاده‌ سراوان – فومن

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۶:۳۰

هزینه بازدید: ۳۰۰۰ تومان برای اتباع ایرانی و ۲۰۰۰۰ تومان برای اتباع خارجی

توسط | 2019-03-24T04:17:47-01:00 مارس 20th, 2019|جاذبه گردشگری رشت|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه