پارک سبزه میدان رشت

/پارک سبزه میدان رشت

پارک سبزه میدان رشت

پارک سبزه میدان رشت یکی از میدان های قدیمی در رشت است که در نزدیکی میدان شهرداری کلانشهر رشت قرار دارد و یکی از جاذبه گردشگری رشت می باشد . پارک سبزه میدان رشت در گذشته بین دو محله استادسرا و محله کیاب رشت قرار داشته و شامل سبزه زاری بوده که تا محله چمارسرا نیز امتداد داشت .

محدوده پارک سبزه میدان رشت

ابتدای این سبزه زاران شامل استخر و گورستانی بود که مجرمان را پس از اعدام در آن به خاک می سپردند . در دوره ناصرالدین شاه که خان های فومن و شفت ناچار به سکونت در رشت شده بودند ، قسمتی از زمین های پیرسرا را که شامل بازارچه هم بود خریداری کردند و خانه های مسکونی در آن ها ساختند .

در دوران سلطنت مظفرالدین شاه که محمد ولی خان تنکابنی ( بعدها به نصر السلطنه لقب گرفت ) به حکومت رشت منصوب شد ، تصمیم به عمران و ساخت و ساز در ناحیه پارک سبزه میدان کنونی گرفت .

در ابتدا بخشی از این سبزه زاران را که در فعالیت های ” مصلحت خانی ” محصور و اطراف آن خیابان های ایجاد شده بود ، دستور داد تا باغچه بندی و خیابان بندی و درختکاری کنند و نام آن را سبزه میدان گذاشت .

متروکه کردن گوستان مجاور پارک سبزه میدان :

وی گورستان کناری پارک سبزه میدان را متروک اعلام کرد ، آبگاه مجاور را که در طول سال آبگیری نمی شد و تنها در اثر بارش باران به منجلابی برای زندگی قورباغه ها تبدیل شده بود را با زباله های شهری پر کرد . خندق روبازی که از بازارچه سبزه میدان می گذشت و از حاشیه پارک سبز میدان به سوی محله پیرسرا و رودخانه گوهر رود می رفت را با طاق آجری پوشاند و زمین های اطراف سبزه میدان را به شرط ایجاد خانه ها و دکان های مناسب به داوطلبانی که غالباً همان خان های فومن و شفت و تولم و کسما بودند واگذار کرد .

ایجاد مدرسه در اطراف سبزه میدان :

در مدت بسیار کوتاهی در اطراف سبزه میدان باغ ها و خیابان هایی به وجود آمد . در ضلع جنوبی سبزه میدان مدرسه ای به نام اشرف مظفری ساخته شد . این بنا در سال ۱۳۳۴ هجری قمری به وزارت معارف ( وزارت ارشاد ) واگذار شد ، بعد از انحلال دبستان احمدی ، اداره آموزش و پرورش وقت آن را به شهرداری فروخت و شهرداری برای عریض کردن خیابان جنوبی سبزه میدان ، آن را تخریب کرد . بعدها سبزه زاران اطراف سبزه میدان ، به خیابان طالقانی فعلی و آبگاه نیز به سینما تبدیل شد .

معرفی محیط داخلی میدان سبز میدان :

پارک سبزه میدان امروزه دارای فضای سبز ، کتابخانه عمومی و میدان سید جمال الدین اسد آبادی که شامل تندیس هایی از مشاهیر گیلان مانند : شیون فومنی ، پروفسور فضل الله رضا ، دکتر محمود بهزاد ، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور حسن اکبرازده می باشد .

توسط | 2019-01-02T20:56:22-01:00 می 27th, 2018|جاذبه گردشگری رشت|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه