پارک شهر رشت

/پارک شهر رشت

پارک شهر رشت

پارک شهر رشت که معروف به باغ محتشم نیز می باشد از قدیمی ترین پارک های کلانشهر رشت محسوب می شود که قدمت آن به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار خواهد رسید .

مالکین پارک شهر رشت

مالک اصلی این پارک اکبر خان بیگلربیگی ( در گذشته ۱۳۰۷ هجری قمری ) از مالکان طراز اول ایران در زمان ناصرالدین شاه و اجاره دار گمرکات شمال ایران بود . به گفته گذشتگان نهال های این پارک که امروزه درختان بسیار تنومندی شده اند و نیز خیابان کشی و احداث عمارت تابستانه واقع در این باغ که به عمارت کلاه فرنگی معروف است ، همگی در دوران و با نظارت شخص اکبر خان صورت گرفته است .

این باغ پس از در گذشت اکبر خان به تنها دخترش که به نکاح پسر عموی خود صادق خان اکبر محتشم الملک که اون نیز سردار معتمدی بود ارث رسید که از آن پس به باغ محتشم معروف شد . بعد ها در زمان پهلوی این پارک در ازای بدهی های مالیاتی به تصرف دولت در آمد و از آن تاریخ به عنوان پارک عمومی مورد استفاده اهالی کلانشهر رشت قرار گرفت .

محدوده ابتدایی باغ محتشم رشت

وسعت اولیه پارک شهر رشت یا باغ محتشم چندین برای مساحت کنونی آن بود ، ولی با گذشت زمان و با توسعه شهر و خیابان کشی های شهر از وسعت آن کاسته شد .

در انتهای پارک شهر رشت یا باغ محتشم رودخانه ای پر آب در جریان است که در قدیم برای ماهیگیری مورد استفاده قرار می گرفت ولیکن امروزه به علت ریختن فاضلاب های شهری و بیمارستانی به درون آن آلوده و غیر قابل استفاده شده است .

عمارت کلاه فرنگی :

عمارت کلاه فرنگی که خود نیز از جمله جاذبه گردشگری رشت محصوب می شود و مربوط به دوره قاجاریه است در ضلع جنوبی پارک شهر رشت یا باغ محتشم قرار دارد . این عمارت شامل یک بنای چند ضلعی است که همین مسئله ظاهر بسیار زیبایی به ساختمان بخشیده و باعث شده تا نمای بیرونی آن از یکنواختی بیرون بیاید .

ویژگی ساختمان عمارت کلاه فرنگی :

نمای بیرون عمارت کلاه فرنگی به گونه طراحی شده است که به نظر گردشگران می رسد این بنا داری ۳ طبقه است ، حال این که این بنا ۴ طبقه می باشد . طبقه اول و دوم این عمارت هر کدام شامل ۲ اتاق است و این اتاق ها هر کدام به وسیله پنجره هایی نورگیری داخلی و تهویه مناسب را در فصل گرم سال فراهم می کند . بلندترین اتاق این عمارت به شکل هشت گوش است که از هر سو دارای پنجره هایی رو به باغ است .

مصالح به کار رفته در عمارت کلاه فرنگی شامل : چوب ، آجر و گچ می باشد . بام عمارت کلاه فرنگی به صورت خرپشته ای و پوشش آن از جنس سفال خمره ای تعبیه شده و در زیر آن نیز سفال هایی جهت عایق بندی گرمایی و سرمایی ساختمان قرار گرفته است .

دور تا دور عمارت کلاه فرنگی در طبقه اول به صورت ایوان و در طبقه دوم به صورت بالکن چوبی می باشد . که مجموعاً ۶۸ ستون بالکن بام ساختمان را مهار کرده است .

علت نام گذاری این بنا به کلاه فرنگی ، شباهت فراوانی است که طبقه فوقانی این بنا به کلاه سیلیندری ( فرنگی ) داشته است .

در سال ۱۳۷۴ این عمارت به مدیریت سازمان میراث فرهنگی گیلان واگذار شد و امروزه نیز به عنوان مرکز آموزش هنرهای دستی استفاده می شود .

عمارت کلاه فرنگی در تارخ ۶ آبان ماه ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۶۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید .

از امکانات دیگر پارک محتشم می توان به فضای بازی کودکان ، سرویس بهداشتی ، آلاچیق ، زمین فوتبال ، زمین بسکتبال ، لوازم ورزش همگانی ، پارک بادی کودکان ، پارک شهر ، سرویس بهداشتی و …  نیز اشاره کرد .

توسط | 2019-01-02T20:52:09-01:00 می 27th, 2018|جاذبه گردشگری رشت|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه