طرز تهیه باقالاقاتق (باقالا خورشت)

/طرز تهیه باقالاقاتق (باقالا خورشت)

طرز تهیه باقالاقاتق (باقالا خورشت)

طرز تهیه باقالاقاتق آموزش غذای گیلانی است که در این پست برایتان آماده کرده ایم .

همین طور که بسیاری از شما دوستان عزیز می دانید شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا شناخته شده است و بسیاری از غذاها و خورشت های محلی که در گیلان مورد استفاده قرار می گیرد در خارج از گیلان و بین مردم غیر بومی هم رواج پیدا کرده .

باقالاقاتق یا باقالا خورشت هم یکی از همین غذا های محلی و بسیار خوش طعم است که بسیاری از مسافران گیلان آن را تجربه کرده اند و می خواهند در شهر خود نیز آن را به عنوان یک غذا سرو کنند .

طرز تهیه باقالاقاتق (باقالا خورشت)

اسامی دیگر باقالاقاتق :

این خورشت خوشمزه به نام های باقالاقاتق ، باقالی خورشت یا خورشت گل در چمن معروف است و جزء غذا هایی می باشد که مردم غیر بومی گیلان نیز به آن علاقه دارند .

کدام باقالی :

این خورشت خوشمزه با نوعی باقالی که گیلانیان آن را پاچ باقالا ( لوبیا رشتی ، لوبیا کشاورزی ) می نامند و مخصوص منطقه شمال است تهیه می کنند .

از آنجا که در این غذا از مرغ و گوشت استفاده نمی شود می توان آن را یک غذای گیاهی برای افراد گیاهخوار دانست .

 

 

ما می خواهیم آموزش طرح تهیه باقالاقاتق یا باقالا خورشت را برایتان آماده کنیم تا شما هم بتوانید به سادگی این خورشت خوشمزه را آماده و نوش جان کنید .

 

مواد لازم جهت طرز تهیه باقالاقاتق باقالی خورشت

  • ۲ پیمانه پاچ باقالا پاک شده
  • ۲عدد تخم مرغ
  • ۲۰گرم مره
  • ۱الی ۲ قاشق غذا خوری شوید خشک
  • ۲قاشق مرباخوری سیر رنده شده
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه باقالا خورشت

ابتدا باید پوست باقالی ها را جدا کنید . برای راحتی در این کار پیشنهاد می کنیم پس از جدا کردن باقالی از پوست اصلی ، چند ساعت آن را در آب بگذارید تا پوست دوم راحت تر جدا شود .

باقالی ها را از هم باز کنید و در کمی روغن داخل ماهیتابه بریزید و کمی باقالی را تفت دهید . سپس سیر رنده شده را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید تا عطر آن بلند شود . دقت کنید سیر را نباید خیلی تفت دهید چون باید با مواد دیگری نیز تفت بخورد و ممکن است بسوزد .

سپس زرد چوبه را به مواد اضافه کنید ، دقت کنید زردچوبه در این غذا به عنوان ادویه اصلی استفاده می شود به همین علت مقدار آن کمی بیشتر از مابقی غذاها است . حالا ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید و بعد از آن ۲ قاشق شوید خشک به آن اضافه کنید و ۲ تا سه دقیقه دیگه آن را تفت دهید .

توجه داشته باشید :

اگر دوست دارید خورشت شما کم شوید باشد از ۱ قاشق شوید خشک استفاده کنید .

سپس یک یا یک و نیم لیوان آب جوش و کره را به آن اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید باقالی ها بپزنند . باقالا خورشت حدوداً به ۳۰ دقیقه زمان برای پخت نیاز دارد . پس از گذشت ۳۰ دقیقه که آب خورشت کم شد و باقالی ها پختند نمک و فلفل را به آن اضافه کنید .

اکنون تخم مرغ ها را روی خورشت شکسته و بدون آن که خورشت را هم بزنید ، درب ظرف را بگذارید تا تخم مرغ ها سفت شوند .

پس از چند دقیقه ، تخم مرغ ها سفت و آب خورشت کم می شود که به اصطلاح می گویند خورشت جا افتاده است .

اکنون میل کنید و لذت ببرید

نوش جان

 

 

 

 

 

غذاهای گیلانی

 

رشت به عنوان شعر خلاق غذا شناخته شده است و بسیاری از غذاها و خورشت هایی که مورد مصرف گیلانیان است. در خارج از گیلان و بین مردم غیر گیلک نیز محبوبیت بسیاری دارد. اگر شما تا کنون این غذاها را امتحان نکردید حتما با یکبار امتحان شما نیز از طرفداران این غذاهای بسیار خوشمزه خواهید بود.

 

باقالاقاتق یا باقالی خورشت

 

باقالاقاتق یا باقالی خورشت یا خورشت گل در چمن نام غذایی است که بیشتر از غذهای دیگر بین مردمان غیر گیلک جا باز کرده. و با پاچ باقالا (لوبیا رشتی، لوبیا کشاورزی) که مخصوص منطقه شمال کشور است تهیه می شود. از آنجایی که این غذا گوشت یا مرغی ندارد میتواند یک غذای گیاهی برای افراد گیاهخوار باشد.
اگر تا کنون این غذا را میل نکردید نگران نباشید ما دستور این غذای بسیار خوشمزه را برای شما آماده کردیم. درست کردن این غذا بسیار ساده است و میتوانید با این دستور خودتان این غذای خوشمزه را آماده کنید و نوش جان کنید.

 

مواد لازم برای خورشت باقالا قاتق

  • ۲ پیمانه پاچ باقالا پاک شده
  • ۲عدد تخم مرغ
  • ۲۰گرم مره
  • ۱الی ۲ قاشق غذا خوری شوید خشک
  • ۲قاشق مرباخوری سیر رنده شده
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت باقلا قاتق

ابتدا باید پوست باقالی ها را جدا کنید. می توانید برای اینکه اینکار راحت تر انجام شود زمانی که باقالی ها را از پوست اصلی جدا کردید. چند ساعت در آب بگذارید تا پوست دوم آن راحت تر باز شود. پوست ها را جدا کنید. باقالی ها را هم از هم باز کنید. سپس کمی روغن داخل ماهیتابه بریزید و بعد سیر رنده شده را به آن اضافه کنید. سیر را کمی تفت بدهید تا طلایی شود و بوی آن بلند شود. مراقب باشید که سیر زیاد تفت نخورد چون باید با مواد دیگر نیز تفت داده شود و ممکن است بسوزد.
در مرحله بعد باقالی ها را به سیر اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت بدهید.
حالا باید زردچوبه را به مواد اضافه کنید. زردچوبه این خورشت از بقیه غذاها بیستر است. و در واقع ادویه اصلی این غذا محسوب میشود. زردچوبه را اضافه کنید و مواد را ۲ تا ۳ دقیقه دیگر تفت بدهید.
حالا نوبت اضافه کردن شوید است. ۲ قاشق شوید خشک به مواد اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت بدهید. (اگر دوست دارید خورشت شما کم شوید باشد از ۱ قاشق شوید خشک استفاده کنید.)
در مرحله بعد یک یا یک و نیم لیوان آب جوش به مواد اضافه کنید. کره را هم اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید و اجازه بدهید باقالی ها بپزند. این خورشت حدودا نیم ساعت زمان برای پخت نیاز دارد.
بعد از نیم ساعت وقتی آب خورشت کم شد و باقالی ها پخت نمک و فلفل را اضافه کنید. حالا تخم مرغها را روی خورشت بشکنید و بدون اینکه خورشت را هم بزنید، درب ظرف را بگذارید تا تخم مرغ ها سفت شوند.
بعد از چند دقیقه که تخم مرغ ها سفت شدند و آب خورشت کم شد و اصطلاحا جا افتاد، خورشت شما آمادست.
نوش جان

توسط | 2019-03-12T09:05:22-01:00 مارس 11th, 2019|غذای گیلانی|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه