آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی – سلیمان داراب

/آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی – سلیمان داراب

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی – سلیمان داراب

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در محله قدیمی از شهر رشت به نام سلیمان داراب قرار دارد ، این آرامگاه جزء یکی از اماکن و جاذبه گردشگری رشت محسوب می شود که هر ساله شمار زیادی از مسافران را به سمت خود می کشد . در اطراف این آرامگاه بازار محلی وجود دارد .

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آشنایی با میرزا کوچک خان جنگلی :

یونس استادسرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی فرزند میرزا بزرگ در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی در محلی قدیمی به نام استادسرا رشت در خانواده متوسط و مذهبی چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۰۰ نیز در اثر مبارزات انقلابی خود به شهادت رسید .

وی از مبارزان انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل بود که در اعتراض به نقض تمامیت ارضی و استقلال ایران از سوی بیگانگان بعد از مشروطه قیام کرد .

میزرا یونس سنین آغازین عمر خود را در مدرسه علمیه حاج حسن ( صالح آباد ) و مدرسه جامع شهر رشت به تحصیلات دینی و آموختن صرف و نحو پرداخت . پس از آن به قزوین سفر کرد و در مدرسه صالحیه به تحصیل دروس حوزوی خود ادامه داد و برای مدتی به مدرسه محمودیه ی تهران جهت تکمیل دروس حوزوی رفت . با توجه به تحصیلات حوزوی وی ، او می توانست در سلک روحانیون برجسته قرار گیرد اما حوادث و انقلابات کشور مسیر افکارش را تغییر داد و او را راهی مسیر جدیدی کرد .

میزرا یونس یا میرزا کوچک خان دارای دو خواهر به نام های کربلایی خانم و سارا خانم و دو برادر به نام های میرزا محمد علی خان و میرزا رحیم خان بود ، که هر دو آن ها پس از شهادت میرزا فوت کردند .

ویژگی های میرزا کوچک خان جنگلی :

به گفته اطرافیان ، وی مردی قوی بنیه ، زاغ چشم و دارای سیمایی متبسم بود و از نظر اجتماعی مردی با ادب ، فروتن ، خوش برخورد ، مومن به اصول اخلاقی ، صریح اللهجه ، حامی مظلومان و طرفدار عدل و آزادی بود .

وی از ورزش دوستان بود و از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات پرهیز می کرد .

میرزا کوچک خان جنگلی در اواخر عمر خود همسری برگزیده بود .

 

 

آشنایی با آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب در قبرستان سلیمانداراب واقع شده و از جمله جاذبه گردشگری رشت محسوب می شود .

میرزا یونس یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ و از افتخارات ایران است که با مبارزات آزادی خواهانه خود و جنبش ضد استعماری جان خود را در این راه برای رفاه و امنیت مردم از دست داد . این فداکاری وی باعث شد تا او به نماد گیلان برای ایرانیان مبدل شود .

آشنایی با بنا آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

بنای یاد بود مقبره میرزا کوچک خان به صورت یک هشت ضلعی منظم از اشکال هندسی رایج در معماری های مذهبی سنتی ایران در مساحتی حدود ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متری ساخته شده است .

در ساخت بنا از مصالح بومی شامل آجر ، کاشی ، سفال و چوب استفاده شده است و تلفین آن با فضای سبز و درختان کهنسال اطراف آن انسان را به یاد جنگل های گیلان و روحیه آزادمنشانه میرزا یونس می اندازد .

آشنایی مختصر با نهضت جنگل :

نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی با اندیشه اتحاد دنیای اسلام به مبارزه علیه استبداد محمد علی شاه قاچار و استعمار دولت های روس و انگلیس پرداخت .

نفوذ هواداران کمونیست در بین سران نهضت جنگل و خیانت آن ها علیه میرزا کوچک خان ، باعث شد تا میرزا کوچک و یاران وفادارش در حمله های نیروی دولتی رضا خان به اعماق جنگل پناه ببرند .

سر انجام دشمنان وی در کوه های گیلوا سر از تن وی جدا کردند و برای رضاخان به ارمغان بردند .

مشاهیر مدفون در سلیمان داراب :

از مشاهیر دیگر مدفون در سلیمان داراب می توان محمد انشایی ، ابراهیم فخرایی ، میرزا حسین خان کسمایی ، اسماعیل جنگلی ، شیون فومنی ، جهانگیر سرتیپ پور ، ولی الله اردشیری ، دکتر محمد بهزاد ، دکتر عطاء الله فریدونی ، نصرت رحمانی و … را نام برد

آدرس : گیلان ، رشت ، خیابان رازی، خیابان میرزا کوچک خان ، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

توسط | 2019-03-12T07:38:45-01:00 مارس 12th, 2019|جاذبه گردشگری رشت|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه