موزه و خانه میرزا کوچک خان

/موزه و خانه میرزا کوچک خان

موزه و خانه میرزا کوچک خان

موزه و خانه میرزا کوچک خان جنگلی یکی از آثار گردشگری و توریستی بسیار جذاب کلانشهر رشت است . این موزه و خانه قدیمی میرزا کوچک خان در مرکز شهر رشت در محله ای به نام استادسرا واقع شده است . موزه و خانه میرزا کوچک خان شامل یادگاری هایی از ایشان و همچنین سال های مبارزه رشت و گیلان علیه نیروهای متجاوز به این آب و خاک می باشد .

این ساختمان شامل دو طبقه است ، که در طبقه اول نمایشگاه دائمی از کتاب ها و اسناد و عکس هایی از تاریخ گیلان و نهضت جنگل وجود دارد و در طبقه دوم خانه را به شکل محل سکونت میرزا کوچک خان و خانواده اش در گذشته بازسازی کرده اند .

در ابتدا ورود به خانه کوچک جنگلی می توانید جمله معروف این مبارز بزرگ را که روی دیوار نوشته شده است ” من استقلال ایران را خواهانم و بقای اعتبارات کشورم را طالبم ” مشاهده کنید .

 

 

 

 

موزه و خانه میرزا کوچک خان

همان طور که در لوحی در خانه کوچک جنگلی آمده است : مساحت اولیه خانه که متعلق به میرزا بزرگ پدر میرزا کوچک بود ، به هزار و صد و بیست متر مربع ( ۱۱۲۰ متر مربع ) که شامل حیاط بزرگی که به مسجد مستوفی می رسید بود . پس از به قتل رسیدن میرزا ، خانواده او به دلیل در خطر بودنشان در حکومت پهلوی ابتدا خانه را ترک کرند و بعد ها آن را به فروش رساندند .

شما می توانید دیگر جاذبه گردشگری رشت را نیز مشاهده کنید .

تاریخچه موزه و خانه میرزا کوچک خان :

موزه و خانه میرزا کوچک خان ، زادگاه یونس استاد سرایی معروف به میزرا کوچک خان جنگلی از مبارزان انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل می باشد .

میرزا کوچک خان فرزند میرزا بزرگ خان در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی در این خانه که در محله استادسرای رشت وجود دارد به دنیا آمد .

این ساختمان در حال تخریب بود که از سال ۱۳۸۰ در اختیار شهرداری رشت قرار گرفت و بازسازی بنا از سال ۱۳۸۱ به سبک معماری بومی آغاز شد .

در اوایل دهه ۸۰ ، وارث مرحوم ملک زاده به دلیل متروکه بودن بنا اقدام به فروش خانه جهت تخریب و احداث آپارتمان می کند . در روز تخریب ، شهردار وقت رشت از طریق فردی نا شناس در جریان این کار قرار می گیرد و بی درنگ جلوی تخریب کامل بنا را گرفته و با واگذاری زمین دیگری به مالک آن ، بنای مخروبه میرزا را به تملک شهرداری در می آورد .

مساحت این بنا ۳۰۰ متر مربع ، شامل دو طبقه که هر طبقه شامل چهار اتاق و ایوان و دو پلکان در دو طرف خانه جهت ورود به ایوان و اتاق ها می باشد .

در صورت هماهنگی صورت گرفته از قبل می توانید از راویان این موزه جهت آشنایی بیشتر با نهضت جنگل نیز استفاده کنید .

آدرس : گیلان ، کلانشهر رشت ، استادسرا ، خیابان سهیل دبیری

توسط | 2019-03-19T15:43:32-01:00 مارس 11th, 2019|جاذبه گردشگری رشت|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه