آشنایی با میدان شهرداری رشت

/آشنایی با میدان شهرداری رشت

آشنایی با میدان شهرداری رشت

آشنایی با میدان شهرداری رشت تقریبا برای هر گردشگری که به گیلان زمین و رشت سفر می کند و می خواهد از جاذبه گردشگری رشت بازدید کند بسیار مهم است .

بسیاری از مردم ایران شمال کشور را با شهر های رشت و یا چالوس می شناسند و در این میان نام رشت را بسیار روی زبان می آورند . این مورد را زمانی متوجه می شوید که در شهر دیگر از شما بپرسند اهل کجا هستید و شما در جواب بگوید شمال ، آن موقع است که جمله ” پس رشتی هستی ” را خواهید شنید . دقیقا اینجا است که می توان محبوبیت و شهرت رشت را در میان مردم ایران متوجه شد .

اما زمانی که صحبت از سفر به شمال می شود ، صحبت کمتری از شهر رشت به میان می آید و اکثر مسافران تنها از رشت برای تردد و رسیدن به مقصد های دیگر خود استفاده می کنید . در حالی که کسانی که به خود رشت سفر کرده و از جاذبه گردشری رشت دیدن می کنند شیفته فرهنگ و جذابیت آن خواهند شد .

گیلتور تلاش دارد تا جاذبه های گردشگری رشت را به تفکیک و صورت تصویری برای تمام علاقه مندان سفر به شمال معرفی کند و امروز به می خواهیم شما را به آشنایی با میدان شهرداری رشت راهنمایی کنیم .

آشنایی با میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت از میادین تاریخی گیلان است که در سال های اخیر شکل تازه ای به خود گرفته و پاتوق اصلی مردم کلانشهر رشت و مسافران و گردشگران شده است .

 

 

چرا آشنایی با میدان شهرداری رشت ؟

  • میدان شهرداری رشت یکی از میادین زیبای ایران است .
  • وجود بناهای تاریخی ، مراکز خرید و بازار بزرگ رشت میدان شهرداری را به میدان اصلی تبدیل کرده است .
  • این میدان در واقع قلب تپنده رشت محسوب می شود .
  • بسیار از مردم رشت و گردشگران شب ها برای گردش ، تفریح و خرید از پیاده روی آن استفاده می کند .
  • طراحی اجرا شده در میدان شهرداری رشت توانست برنده جایزه بین المللی بزرگترین طراحی در دنیا در سال ۲۰۱۷ شود .

 

  • آشنایی با میدان شهرداری رشت
  • آشنایی با میدان شهرداری رشت
  • آشنایی با میدان شهرداری رشت
  • آشنایی با میدان شهرداری رشت

 

آشنایی با میدان شهرداری رشت ، شهرداری مکانی برای خاطره سازی

اگر می خواهید در سفر خود به شهر رشت با حال و هوای مردم محلی بیشتر آشنا شوید و سفر دلچسبی داشته باشید ؛ سری به میدان تاریخی شهرداری رشت که قدمت آن به دوره پهلوی باز می گردد بزنید . جالب است بدانید شهرداری رشت  یکی از زیباترین و اولین کاخ های شهرداری در ایران است و  میدان شهرداری نیز نخستین میدان شهرداری در ایران است و تا سال ها یکی از نشانه های مدرن شهرسازی در رشت بوده است . در واقع ساخت کاخ شهرداری تحت تاثیر حضور روس ها در گیلان زمین بوده و شهر سن پترزبورگ الگوی ساخت این ساختمان ، میدان و مجموعه اطرافش محسوب می شود .
ساختمان های تاریخی اطراف میدان شهرداری :
ساختمان شهرداری ، ساختمان برج ساعت ، موزه پست و تلگراف ، ساختمان قدیمی ایران هتل و … از بناهای تاریخی اطراف این میدان است .
امروزه میدان شهرداری و خیابان های اطراف آن به یک پیاده راه شهری بزرگ تبدیل شده و یکی از جاذبه گردشگری رشت می باشد . میدان شهداری رشت ، به بازار بزرگ محلی رشت ، پیاده راه علم الهدی و مراکز خرید مدرن و سنتی دسترسی دارد .

مسیر سبزه میدان و پیاده راه علم الهدی به میدان شهرداری

از هر سمتی که بخواید به میدان شهرداری دسترسی پیدا کنید باید ماشین خود را در پارکینگ های اطراف آن پارک کنید زیرا با سنگفرش کردن و ایجاد پیاده راه فرهنگی در این بخش امکان سواری در آن وجود ندارد . زمانی که از پارک زیبای سبزه میدان به سمت میدان شهرداری حرکت می کنید ، انبوهی از مغازه های گوناگون خوراکی و البسه برای مردان و زنان و کودکان به صورت پاساژ های مدرن و تازه ساز و یا قدیمی را مشاهده می کنید . در جای جای این مسیر پیاده راه که به نام علم الهدی شهرت دارد ، مردمی را می بینید که با خانواده ها و دوستان برای تفریح و خرید به آنجا آمده اند و همهمه و نشاط خاصی را تجربه می کنید . این یک واقعیت انکار ناپذیر است که حضور مردم شاد و خونگرم رشت است که به این میدان تاریخی و محیط اطرافش جذابیت و سرزندگی را می بخشد .

حال و هوای میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت را می توان قلب تپنده شهر نامید که از حضور در آن لذت خواهید برد . استخر موزیکالی که در بالای این میدان قرار گرفته است هر از گاهی با نوای آهنگ های زیبا و شاد به جوش و خروش در می آید و اشکال مختلف و زیبایی را ایجاد می کنید . صدای آهنگ جدید که که از رادیو پخش می شود فضای میدان شهرداری را به یک فضای پر نشاط و محیط صمیمی و آرامش بخش تبدیل کرده است جایی که افراد به راحتی از شلوغی شهر و سر و صدای آن دور خواهند شد . به علت شلوغی و زیبایی این میدان بازار عکاسی بسیار داغ است ، بسیار از افراد در حال سلفی گرفتن با دوستان و یا مجسمه ها و عکاسان حرفه ای نیست با دوربین های خود به دنبال شکال لحظه های شاد و مفرح هستند .

صدای دستفروشان در این میدان که جای خود دارد که شما را با جمله ها و شعر های گیلکی به سمت بساط خود می کشند . همچنان که مشغول خرید و صحبت هستید می توانید بچه هایی را ببینید که با دوچرخه یا اسکوتر خود در حال تفریح هستند و شما را به یاد دوران کودکی خود می اندازد . زمانی نیز که خسته شدید می توانید روی نیمکت های میدان شهرداری رشت زیر درختان کهنسال نخل استراحت کنید .

آشنایی با میدان شهرداری رشت | انتخاب مسیر های پیش رو

در صورتی که از میدان شهرداری به سمت سعدی حرکت کنید دیگر ان مغازه های پر رفت و آمد و شلوغ خیابان علم الهدی را نخواهید دید و مسیر خلوت تر و شامل مغازه های سنتی تری است . در این مسیر می توانید به رستوران ، بستنی فروشی ، نانوایی های صنعتی و ساختمان ارشاد اسلامی رشت دسترسی داشته باشید .
در صورتی که مسیر جذاب میدان شهرداری به سمت بازار بزرگ رشت را طی کنید ، مغازه های شلوغ و پر تردد را می بینید که پس از مدتی بسیار کوتاهی به ورودی بازار قدیمی که بسیار پر هیاهو و پر پیچ و خم ، جذاب و دلنشین است می رسید . اینجاست که لهجه شیرین و دلجسب رشتی و گیلکی ، صدای دستفروشان که با اشعار گوناگون شما را به سمت خود جلب می کنند ، رنگ ها و عطر های زیبا و طبیعی ، مغازه های کوچک و بزرگ با اجناس مختلف ، همه و همه با هم در می آمیزند و خاطره ای را برای شما ایجاد می کند که پس از رفتن از رشت بارها و بارها آن را بیاد خواهید آورد .

آشنایی با میدان شهرداری رشت | خوردن تنقلات و غذا

در صورتی که تمایل به خوراکی پیدا کردید می توانید گزینه های جذابی را پیدا کنید . در صورتی که به دنبال میان وعده ها باشید می توانید از بستنی های خوشمزه پیاده راه علم الهدی ، باقالی و لبو داغ روبروی سینما ۲۲ بهمن ، کبابی های کوچک داخل بازار یا نان و شرینی فروشی های محلی تهیه کلوچه های داغ فومن و رشته خشکار استفاده کنید . در صورتی که تمایل به خوردن وعده غذایی کامل در یک رستوران را دارید پیشنهاد می کنم تا صفحه رستوران های مطرح رشت را مطالعه کنید .

آشنایی با میدان شهرداری رشت | جشنواره ها

در صورتی که در یکی از مناسبت های ملی و مذهبی در رشت باشید ، اگر به سراغ میدان شهرداری بیایید می توانید از برنامه های مختلف فرهنگی و تفریحی آن استفاده کنید .
این میدان همه ساله در بردارنده بازارچه های محلی ، برنامه های شهری مناسبتی ، تعزیه خوانی و … است .

آشنایی با دیدنی های اطراف میدان شهرداری

کاخ شهرداری رشت :
عمارت یا کاخ شهرداری رشت ، مشهورترین و زیباترین بنا پیرامون میدان شهرداری است . این ساختمان در سال های ۱۲۸۶ الی ۱۳۰۵ خورشیدی به دستور اداره بلدیه ( شهرداری ) رشت در ضلح غربی میدان ساخته شد . این ساختمان الهام گرفته از معماری شهر سن پترزبورگ و تحت تاثیر حضور روس ها در رشت توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی – آلمانی مقیم در رشت ساخته شد و از آن پس به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفت .
کاخ شهرداری شامل یک برج ساعت است که بسیار مشهور است که در هر ساعت به تعداد همان ساعت زنگ می زند . البته در هر نیم ساعت نیز یک بار به صدا در می آید . در گذشته از این برج جهت دیده بانی ، امنیت و جلوگیری از آتش سوزی در شهر استفاده می شده است .

کتابخانه ملی رشت اولین کتاب خانه ملی ایران

در ابتدای علم الهدی در سمت راست ، ساختمانی قدیمی با نمای متفاوت اطراف خود نمایی می کند . این بنا کتابخانه ملی رشت است که معماری آن الهام گرفته از سازه های کشور شرق اروپا می باشد . این ساختمان در دوران محمد علی تربیت در سال ۱۳۰۶ که ریاست اداره فرهنگ گیلان را داشت ساخته شد . او تصمیم به ساخت این بنا در زمینی که به اداره او اهدا شده بود و در اطراف شهرداری رشت نیز بود گرفت که به دلیل کمبود بودجه تا سال ۱۳۱۳ به درازا کشید و سرانجام همزمان با اجلاس هزاره فردوسی طوسی افتتاح گردید . کتابخانه ملی رشت شامل ۱۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و ۱۷۵۰ جلد کتاب خطی است .
کتابخانه ملی رشت از محدود کتابخانه های عام المنفعه در ایران است .
زمان بازدید : از ساعت ۸ الی ۱۸ عصر
روزهای بازدید : همه روزه به غیر از روزهای تعطیل

آشنایی با میدان شهرداری رشت | ساختمان هتل ایران

شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین و زیباترین بناهای اطراف میدان شهرداری ، ساختمان هتل ایران است ، هتل با شکوه و تماشایی که روزگاری هویت این شهر به شمار می آمد ؛ اما امروزه در حال تبدیل به یک خرابه است . ساخت این هتل از سال ۱۳۰۸ آغاز و تا سال ۱۳۱۴ به طول انجامید . زیربنای این هتل به ۱۸۰۰ متر مربع می رسد و در زمان های گذشته ، میزبان افراد بزرگ و مشهوری بوده است که بعد از انقلاب بلا استفاده رها شد و زیر نظر سازمان بنیاد مستضعفان قرار گرفت . در سال ۸۶ تصمیم بر آن شد که ساختمان هتل بازسازی و موزه ای در آن برپا کنند ؛ اما این طرح نیز پیش نرفت و با وجود آن که در سال ۷۹ این بنا به ثبت ملی رسیده بود به حال خود رها شد .

ساختمان اداره پست و تلگراف رشت

معماری این ساختمان نیز همانند دیگر ساختمان های قدیمی میدان شهرداری ، از اروپا شرقی و روسیه الهام گرفته شده  که به دستور فرمانده تیپ محمد حسین آیرم در دوره پهلوی اول ساخته شد . این ساختمان یه سازه ۴ طبقه ای با نمای سفید است که در ضلع شمالی میدان شهرداری وجود دارد . این ساختمان در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت . این ساختمان امروزه به عنوان یکی از ادارات پست کلانشهر رشت مورد استفاده قرار می گیرد .
آشنایی با میدان شهرداری رشت | سینما سپیدرود رشت
این ساختمان در ابتدا به عنوان ” سالن اجتماعات فرهنگی ” مورد استفاده قرار می گرفت . در سال ۱۳۲۰ کریشا مایاک دست به تغییر کاربری ساختمان زد . این ساختمان بعد ها به نام های ” دیده بان ” و ” سهیلا ” و امروزه به نام سینما سپیدرود شناخته می شود . این سینما شامل ۲ سالن جهت نمایش فیلم به ظرفیت ۸۰۰ نفر است .

مجسمه های اطراف و داخل میدان رشت

زمانی که در حال گشت زنی در میدان شهرداری و پیاده راه های اطراف آن هستید می توانید مجسمه های کوچک و بزرگی را ببینید که نمادی از شهر رشت و فرهنگ مردم آن محسوب می شوند . از مجسمه های معروف این پیاده راه فرهنگی می توان به مجسمه میرزاکوچک خان جنگلی و تندیس شهدای ذهاب اشاره کرد . هر چند که مجسمه های دیگری از مردم عادی در حالت ها ، لباس ها و اشکال گوناگون نیز وجود دارد که نشانه فرهنگ گیلان زمین در گذشته است .
برنده شدن میدان شهرداری رشت در جایزه بین المللی بزرگترین رقابت طراحی در دنیا ۲۰۱۷
بازساری این میدان قدیمی و تاریخی و تبدیل آن به یک مکان پر نشاط باعث شد تا این طرح مورد توجه A’Design Award & Competition  قرار بگیرد و توانست جایزه بخش برنامه ریزی شهری و طراحی شهری را در سال ۲۰۱۷ کسب کنید . طراحی میدان شهرداری رشت توانسته است آنجا را از جایی پر ترافیک ، بدون روح زندگی و ناامن به مکانی امن ، زنده و همراه با فعالیت های اجتماعی تبدیل کند . پس از اعمال این تغییرات مردم ترغیب شدند جهت تفریح و نشاط در این مکان تجمع کنند که خود باعث شد تا بسیاری از ساختمان های قدیمی تغییر کاربری داده و به صورت کافه ها ، رستوران ها و سازه های جدید کسب و کار خود را رونق دهند .

نام برنده این جایزه شرکت مهندسان مشاور پلشیر ، کار طراحی و معماری پلازای میدان شهرداری توسط محمدرضا غنی و همراهی ۱۲ تن دیگر انجام گرفته است.

آشنایی با تاریخچه میدان شهرداری رشت

شهر رشت از آنجا که در نزیکی کشور روسیه بوده یکی از اولین شهرهای ایران بود که نشانه های مدرنیته مانند : اولین کتابخانه ملی ، اولین شعبه بانک ، اوبلین تماشاخانه ، اولین ایستگاه راه آهن و اولین اتوبوس  در آن دیده شد . ساخت بنا شهرداری در این مکان باعث شد تا کم کم دیگر اداره ها و مراکز مهم تجاری فرهنگی اقتصادی در اطراف این میدان یا خیابان ها با فاصله کم ساخته شود و این مکان را به فلب رشت تبدیل کند . میدان شهرداری رشت با وجود کاخ شهرداری در مساحتی حدود ۷۰۰۰ متر مربع اولین میدان بلدیه ( شهرداری ) در ایران بود .
دیگر جاذبه گردشگری رشت را نیز مشاهده کنید .
جالب است بدانید در گذشته های دور قبل از آن که نخستین میدان شهرداری ایران ساخته شود در این مکان تپه ای کوچک وجود داشت و بقعه استاد ابوجعفر در آن قرار داشت . ابوجعفر به گفته خواجه اصیل الدین محمد زوزنی کسی بود که بیشتر مردم گیلان را به دین اسلام هدایت کرد و در تپه میدان شهرداری به خاک سپرده شد . بعد ها مردم به نشانه ادای احترام برای وی مقبره و بقعه ای بنا کردن و کم کم قبرستانی در نزدیکی این بقعه شکل گرفت . بقعه استاد جعفر در زمان صفویه به نام بقعه سید ابوجعفر و در بین مردم به زبان محلی به نام استادجعفر مشهور بود ، که این بقعه در سال ۱۳۰۴ برای ساخت کاخ شهرداری و میدان آن تخریب شد و از آن تنها قبری ساده در حیاط شهرداری باقی مانده است . بخش های زیادی از قبرستان اطراف مقبره ابوجعفر هم به تصرف ساختمان های کتابخانه ملی رشت و مخابرات در آمد . البته در زمان ساخت و سازها در محل ساختمان اداره پست تعداد سفال کشف شد که قدمت آن ها به دوره تیموری می رسید و از قدمت بالای این مکان خبر می داد . این سفال ها از گورهای خرپشته ای در نزدیکی اداره پست به دست آمده و به نظر می رسد به خانه ها و بناهایی تعلق دارد که پیش از تبدیل شدن این مکان به قبرستان در آنجا ساخته شده بود .

آشنایی با میدان شهرداری رشت

این میدان از ابتدا به این وسعت نبوده است . در زمان رضاشاه پهلوی نخستین گام عریض کردن میدان برداشته شد . احداث خیابان شاهپور ( خیابان شریعتی کنون ) باعث شد افزایش وسعت مجموعه شد و تخریب باغ نظمیه که رو به روی اداره شهربانی قرار داشت نیز باعث افزایش بیشتر وسعت این میدان شد . در زمان محمدرضا شاه همزمان با جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در سال ۱۳۵۰ خورشیدی گل باغ هایی که جلو خیابان شیک و اداره پست بودند خراب شدند تا به وسعت میدان اضافه گردد تا این مکان برای برگزاری مراسم آماده شود .
پس از انقلاب نام این میدان به میدان شهدا تغییر پیدا کرد ، این میدان در ۸ سال دفاع مقدس ، محل تجمع و اعزام رزمندگان استان گیلان به جبهه و جنگ بود و امروز به عنوان مکانی برای تجمع های ملی ، مذهبی و سیاسی شناخته می شود .
توسط | 2019-03-26T12:27:06-01:00 مارس 16th, 2019|جاذبه گردشگری رشت|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه